Leergang in de Axenroos
De leergang bestaat uit de volgende zes dagen
​
Dag 1: Inzetten in de Stad van Axen.
Op deze dag gaat het om de twee niveau’s van interactie. Op betrekkingsniveau hebben we het over de Axen, de posities waaruit je handelt. Op inhoudsniveau hebben we het over inzetten, dat waar de communicatie eigenlijk over gaat, de transactie.
Dag 2: Wallen van de Stad van Axen.
Op de tweede dag leer je de inzetten in hun verschillende dynamieken kennen. We richten ons dan ook op de constructieve en destructieve kanten van de zes Axen in combinatie met de zes inzetten. We verdiepen ons ook in ‘walgedrag’. Het gaat dan over mensen die vast zitten in bepaald gedrag zonder keuzemogelijkheden.
Dag 3: Principes uit de Transactionele Analyse en de Stad van Axen.
In deze dag sluiten we aan op de principes van de Transactionele Analyse (E. Berne). Egoposities: Ouder- Kind en Volwassene, het Aangepast of Vrije kind. (Inner Child). Verder verdiepen we het omgaan met ‘walgedrag’. Hoe nodig je als begeleider iemand uit om de oude ingenomen positie te verlaten en naar een krachtiger of helende positie te bewegen. Allereerst vraagt dat je eigen ‘walgedrag’ te kennen en te kunnen verlaten.
Dag 4: Systemisch waarnemen en handelen.
Tijdens de vierde dag gaan we in op aan aantal systematische perspectieven vanuit welke je kunt waarnemen en je inteventies in het werken met de Axenroos kunt bepalen. Aan de orde komen: Theorie van de contextuele therapie (Nagy), systemische principes als plek en plekverwisseling, ordening, balans tussen geven en nemen en horizontale en verticale loyaliteit. Zeker in het werken met kinderen en kinderen en ouders is waarnemen vanuit systemisch perspectief van belang.
​
Dag 5: Stad van Axen in eigen praktijk van begeleiding.
Op dag 5 bekijken we hoe je de Stad van Axen in je eigen praktijk kunt gebruiken. We doorlopen hiervoor een aantal mogelijkheden voor individueel werken met de Axenroos. Deelnemers kunnen deze dag ook casu:istiek uit hun eigen praktijk inbrengen.
Dag 6: Facultatief.
De laatste dag wordt voor de groep op maat ingevuld. De dag kan bijvoorbeeld gaan over conflicten, werken met verlies of werken met loyaliteiten. Het kanook een verdiepingsdag zijn rond teamcoaching en het werken in groepen.